Arkib untuk Oktober 16, 2006

Deep Insights Brings Certainty

Oktober 16, 2006

Salam pertemuan,

Tajuk entry kali ini di ciplak dari slogan terbaik tahun 2005 yang dimenangi oleh Syarikat Hameg Instruments. Saya menafsir kan dari sudut kerjaya. Kita borak2 kosong pasal kerja plak arini.

Dalam satu program tempat saya kerja dulu, satu program kerjaya diadakan. Pengendali program tersebut ialah Plant Manager sendirik (orang paling besar dalam sesebuah plant). Plant Manager ni memang seorang yang peramah dan baik hati. Tapi masih ramai jugak orang yang komplen katanya baik sangat pn tak boleh jugak. Apapun, pendapat peribadi saya sikap merendah diri tidak semestinya buat orang pijak kepala asal tahu batasnya. Saya sendirik sgt respect kat dia. Teringat lagi bila mula2 sampai di bintulu, tak tahu lagi yang En Samasudin di orang paling besar. Jumpa kat kedai makan, pastu dialah yang tolong angkat barang masa kitorang pindah, tolong bawakkan pegi tempat makan, tulun tumpangkan pegi masjid. Lepas tu baru tahu yang dia adalah Plant Manager. Terkejut betul dengan sikap mesra rakyatnya. Manager paling saya respect, En. Samsudin Miskon.

Berbalik pasal program kerjaya tadi, topik pertama yang dibincangkan ialah pasal matlamat hidup. Dalam satu organisasi, conflict on interest dikira sesuatu yang agak basic yang perlu dielakkan. Apa yang pekerja harus pastikan, matlamat hidupnya mestilah sama dengan matlamat syarikat. Maka rata2 mula menjawab, Saya ingin jadi Plant Manager mcm En Samsudin, Saya nk jadik Technical Professional, Saya nak jadik VP Petronas. Nampak sgt align dengan matlamat syarikat. Namun hati saya berbisik, macam mana orang yang matlamatnya tak sama dengan syarikat? Saya mahu buat business, tak nak makan gaji..

Hanya ada 2 jawapan jika anda mengalami conflict of interest.

  1. Anda harus meninggalkan Syarikat …. Atau..
  2. Syarikat harus meninggalkan anda.

Pilihan kedua tu nmpk macam janggal plak, jadik yang tinggal pilihan pertama jelah. Hati saya menjerit.. kenapa sampai begitu sekali. Seolah2 mendengar runtunan jiwa saya, En Fasilitator menjawab, jika anda tidak sehaluan dengan syarikat, anda hanya menyeksa diri sendiri dan syarikat juga rugi kerana memiliki pekerja yang tidak bermotivasi. Sampai bila anda nk hidup sebegini.. Saya mengetap bibir.. “Sampai abes kontrak pinjaman pelajaran la kot..”

Hari ini saya telah meninggalkan syarikat sumber pendapatan utama Malaysia. Tapi bukan kerana conflict of interest.. Sebab dia… bukan skop entry hari ini.. 😉 Namun ada benar  jugak ckp En. Samsudin dulu, perkara asas ialah conflict of interest mesti dielakkan. Selalunya saya melaungkan tak suka US yang pro-yahudi… namun dibalik kenyataan ini… yang memberi sesuap makan adalah syarikat US. Disamping hati yang sudah cemuih dan menyampah dengan feel para pendokong yahudi laknatullah, diketika yang sama tulang empat kerat dan otak serta urat sarap bertungkus lumus memastikan ekonomi mereka kian mekar dipesada industri antarabangsa.

Sampai bila? Entahla Labu… namun daku kini tak pernah alpa mengintai peluang kearah matlamat hidup sendiri. Semoga doa akan termakbul jua di suatu hari..

Selamat menyambut hari makanan sedunia hari ni.. Sehingga berjumpa lagi..

-Fuad-

