Kuasa Tekanan

Salam pertemuan,

Pernahkah anda melihat orang yang dirasuk jin? Saya tak pernah. Tapi banyak dengar cerita2 kerasukan ni. Pelik bukan, bagaimana orang yang fikirannya dirasuk dikatakan mempunyai kekuatan yang luar biasa. Perempuan dirasuk memiliki kekuatan 10 orang lelaki.

Saya tak ingat dimana, pernah terjadi seorang wanita mengangkat sebuah kereta kerana ingin menyelamatkan anaknya. Hebat2. Teori ini telah digunakan dalam banyak komik2.. ia dinamakan Kekuatan Maut. Apabila seseorang betul2 terdesak, kuasa terpendam yang amat kuat akan muncul. 🙂

Betul ke? Pendapat peribadi saya, saya percaya. Teori saya, kuasa manusia slalu dibataskan oleh pemikiran. Apabila di rasuk Jin, Jin menggunkan kuasa sebenar manusia yang mana manusia yang sedar tak akan gunakan kuasa itu.

Mesej yang saya cuba sampaikan dalam entry kali ini, setiap orang mempunyai kuasa yang sgt kuat. Jom dengar cerita.

Pada tahun 1997, lepas saje SPM saya melanjutkan pelajaran ke UTP. Bilik saya berkongsi 4 orang, 2 bijik katil bertingkat. Bedmate saya (refer kat orang yang dok kat katil bawah..) orang dari Sabah, kita namakan K. Masa saya mula2 masuk, penaja saya, PETRONAS masukkan duit poket lump sum utk setahun. Campur2 dengan duit hadiah dari kenduri kesyukuran, adalah lebih kurang RM5000 duit saya dalam bank masa tu. Dek kerana saya nih mudah percaya kat orang, dipendekkan cerita K telah membedal suma duit saya sehingga tiggal RM5 jek.. Agaknya kalo boleh kuar sampai kosong, RM5 tu pon dia ambik jugak. Bagi seorang student yang baru jek lepas sekolah menengah, RM5000 tu memang tersangat2lh byk.. 😦

Walaupun kami tak jumpa lepas peristiwa tu dan duit tu kira hangus, atas nasihat Datuk saya, saya dah maafkan die. Kalo tak masa tu kira dok pikir slagi tak pecah muka pon belum tentu kira setel lagi. Setelah di kaji kisah penglibatan K dalam kerjaya sebagai pengepau ni.. Dia mempunyai masalah kewangan. Adiknya merayu mintak tulun bayarkan yuran peperiksaan. Akibat tekanan ini dia mula mencuri utk keperluan. Lepas tu bila dah rasa senangnya mencuri (Nota: Dia mencurik bukan saja dari saya tapi jugak student2 lain), dia mula langgan pelacur, main judi dari hasil pendapatannya tu.

Pengajaran:

  1. Dengan tekanan yang cukup, manusia mampu membuat apa saja. Hanya iman yang menentukan tindakan baik atau buruk.
  2. Setelah melepasi halangan yang besar, utk mencapai kejayaan seterusnya semakin mudah.
  3. Manusia mudah lupa..
  4. Berpada2 bile berkawan.
  5. Maafkan orang membuat hidup anda lebih tenang.
  6. Buat perkara jahat, lambat laun.. merana..
  7. Jangan pendam masalah sorang diri, mungkin ada orang yang sanggup tolong kalo di kongsi bersama.

Jadi, tekan diri anda dan keluarkan kekuatan maut. Hanya dengan keinginan yang meluap2 sahaja manusia boleh berjaya dalam apa saja usaha. 😛

-Fuad-

Explore posts in the same categories: Perkongsian Pengalaman

13 Komen di “Kuasa Tekanan”

  1. linn_comel Says:

    Itulah kuasa wang, kerana wang orang sanggup mencuri, sanggup buat dosa. .Hanya iman dan mlu sahaja yang boleh menghalang kita dari melakukan kerja seperti itu

  2. Slie Says:

    ish-ish-ish…
    fuad, jd ke dok jual dadih?

  3. fiq Says:

    camne leh die pau???? ish…

  4. dayah Says:

    aah,konpius gak.camne dia leh pau??

  5. ringgithit Says:

    aa’… lah Fuad, camna duit byk tu blh kena pau??? engko simpan bawah bantal ko?;-)

  6. esis Says:

    K tu bukan Datok K kan? huhu

  7. Fuad Says:

    Clue dier “Dek kerana saya nih mudah percaya kat orang”.. Heh.. Okla2.. It is my mistakes. Saya ada satu tabiat buruk yang dinamakan mudah percaya kat orang. Lepas peristiwa kene pau tu pon tabiat tu masih melekat lagi. Tak serik2.. Slalu mintak membe tulun kuarkan duit. Bagi kad ATM bagi no pin tu biasa lah. Tapi si K ni tak pernah mintak tulun dia, mungkin dia dah salin nombor pin bila mintak tulun member lain. Bile dia dah pau kad ATM, senanglah dier kuarkan duit.. Heheh.. Begitulah kisahnyer..

    Slie: Insya Allah jadi. Berminat nok JV ko?

  8. Fuad Says:

    Esis: Bukan2.. Kalo datuk K aku pegi mintak balik duit aku tuh.. Hahak..

  9. akirasuri Says:

    tak ingat siapa punya kata-kata tapi lebih kurang beginilah “lelaki itu tewas dengan 3 ‘tha’, tahta, harta dan wanita…” ihiks…

    nota budak sekolah: lelaki memang lemah :p

  10. Fuad Says:

    hahak.. amboi2 cik akira.. 🙂 Setuju2.. Tapi yang ‘tha’ yang terakhir tu memang paling mudah tewas tuh.. heh..

  11. akirasuri Says:

    ihiks..ya ya, ada seorang lelaki mengaku juga, lemah pada perempuan ya..wawawa…

  12. Fuad Says:

    Heheh.. Sekarang tgh berkerja bersungguh2 demi menyaggah kata2 dalam entry Cik Akira (tigginya dia) 😉

  13. Nadz Says:

    Fuad, mana ko menghilang. terpaksa aku buka blog hg.


Tinggalkan komen